У рекламі і на упаковках різного роду продуктів міститься незліченна безліч інформації, яка є чи напівправдою, чи то напівбрехнею.

Протестовано/Схвалено/Рекомендовано.

Асоціація стоматологів Росії рекомендує жуйки, асоціації дерматологів схвалюють креми, а Союз педіатрів Росії відзначився майже на кожному дитячому бренд. Навіть холодильники LG протестовані “Клінікою НДІ харчування РАМН” і рекомендовані “Національною асоціацією дієтологів і нутриціології”.

Настільки модна сьогодні система рекомендацій – лише рекламна технологія, покликана викликати довіру споживача. Розрахунок зрозумілий: серед більш-менш схожих товарів споживач вибере той, чия корисність підкріплена авторитетом державної установи. Однак для НДІ, які підписуються під брендами, це всього лише спосіб заробити гроші. Вартість таких схвалень, за підрахунками видання “Вечірній Петербург”, в залежності від статусу організації і ступеня участі в рекламній кампанії коливається від 10 тисяч (якщо, наприклад, рекламщику від лабораторії потрібна лише друк на папірці) до 100 тисяч доларів (якщо існує договір про тривале партнерство).

Как обманывают покупателей

Де нано і де не нано

На хвилі буму державного піару нанотехнологій приставка “нано” в рекламі скоро обжене за популярністю такі слова , як “глав”, “світ” і “елітний” : нанокапсули для схуднення, крем для взуття на основі нанотехнологій, нанокосметика і пральна машина Samsung silver nano. У Росії повідкривались навіть наноавтомийки, які пропонують послугу захисного “Нанопокриття” на кузов після миття автомобіля.

Чи варто говорити про те, що всі ці продукти і компанії не мають ніякого відношення до держкорпорації “Роснанотех” і нанотехнологій. Але залучити власників брендів до відповідальності за використання приставки “нано” практично неможливо, тому що чіткого уявлення про нанотехнології немає навіть в науковому середовищі

Как обманывают покупателей

У сучасній рекламі це модне слово всюди – від інновації у фарбуванні волосся, до інноваційної формули омолоджувальної косметики та інноваційних технологій виробництва м’ясопродуктів. При цьому зовсім не обов’язково мається на увазі якесь революційне відкриття або нововведення. Так рекламуються сьогодні інноваційні фарби для волосся L’oreal, Schwarzkopf та інших брендів – це з’явилися ще кілька років тому фарби без аміаку.

Ще один приклад. Дивовижна у своїй абсурдності реклама крему – тут тобі й інновації, і наночастки, і англіцизми для більшої важливості: “Вдосконалена інноваційна формула LEOREX забезпечує унікальне фізичне дію на верхні шари шкіри. Самоорганізаційна мережева структура з наночастинок кремнезему і гідрофільна матриця жиру активно розпрямляє зону зморшок і пролонгує процеси омолодження”.

Как обманывают покупателей

Еко/Біо/без ГМО

Число шанувальників органічної продукції в світі зростає з кожним днем і рекламщики тут же підхопили тенденцію і використовували прагнення людей купувати екологічно чисті продукти, розміщуючи приставки “еко”, “біо” та “без ГМО” на всіх продуктах поспіль.

У країнах Європейського Союзу, Америці і деяких інших країнах діють закони про єдині стандарти для виробництва продуктів з маркуванням “біо”. У Росії, Україні і Білорусії таких стандартів немає. Відповідно штампики “не містить ГМО” можна зустріти навіть на солі. Не підкажете, де у солі, соди та води гени?

Как обманывают покупателей

Соняшникова олія без холестерину

Особлива позначка на пляшках з соняшниковою олією – “без холестерину” – повинна спонукати громадян, яких хвилює це питання, купувати саме це масло. Далеко не всі знають про те, що холестерину немає і не може бути ні в одній пляшці олії будь-якої марки. Холестерин – це природний жирний спирт, що міститься строго в тваринних організмах. І писати на пляшках з маслом “без холестерину”, все одно що писати “без хліба” – його там немає і так.
Вітамін Е, який теж виступає в комунікації як конкурентна перевага, навпаки, невід’ємна частина соняшникової олії.

Как обманывают покупателей

Ефективне лікування дисбактеріозу
Не так давно до найбільш серйозних проблем росіян – лупи, пітним пахв і бактерій за ободком унітаза – додалася ще одна: дисбактеріоз. Ця хвороба псує життя всім без винятку, але існують чарівні засоби по відновленню мікрофлори кишечника. Крім йогуртів, про яких мова піде окремо, лікують дисбактеріоз численні лікарські засоби.
Так, наприклад, у рекламі засобу Лінекс прямо повідомляється, що це “Сучасне зброю проти дисбактеріозу”, і глядачам наочно показують, як саме Лінекс спритно латає діри в “бактеріальної оболонці” кишечника.
І ось три факти:
1. Хвороби “дисбактеріоз” не існує. Цей діагноз не вказано в Міжнародній класифікації хвороб та відсутній у нормативному документі Міністерства охорони здоров’я РФ “Стандарти діагностики та лікування хвороб органів травлення”. Симптоми, звані терміном “дисбактеріоз”, зустрічаються в рамках абсолютно різних захворювань і синдромів. А лікувати, як відомо, треба не симптоми, а причини.
2. У сучасній медицині, в якій прийнята доказова методологія, всі подібні засоби належать до лікарських засобів з недоведеною ефективністю”. Тобто вони або не пройшли встановлені регламентом дослідження, або навіть не намагалися їх проходити.
3. Пробіотики і бактеріофаги в переважній більшості випадків або не доходять до кишечника, переварюючи в шлунку, або ж відторгаються організмом як чужорідні.

Как обманывают покупателей

Відновлення імунітету

Проблему зниженого імунітету, також загострилася у людства в останні роки, теж лікують виробники кисломолочних продуктів і лікарських засобів. Перші стверджують в рекламі, що імунітет людини міститься в його шлунково-кишковому тракті, а другі продають не мають доведеної ефективності екстракт ехінацеї пурпурової, знову ж лізати бактерій, присмачуючи це вітамінами.

Как обманывают покупателей

Чарівні йогурти

Якщо залишити в стороні кисломолочні продукти, обіцяють залізобетонний імунітет, то серед йогуртів є ще чимало чудодійних засобів, хоча склад у всіх приблизно ідентичний.
Як повідомляє нам Федеральний закон Російської Федерації від 12 червня 2008 року N 88-ФЗ “Технічний регламент на молоко і молочну продукцію”, йогуртом в нашій країні може називатися тільки кисломолочний продукт з підвищеним вмістом сухих знежирених речовин молока, вироблений з використанням суміші заквасочних мікроорганізмів – термофільних молочнокислих стрептококів і болгарської молочнокислої палички, вони ж Str. thermophylus і Lactobacterium bulgaricum. Плюс фрукти-ягоди і їх замінники.