Про психолінгвістику

«я за освітою філолог, фахівець з російської мови та літератури, але мені завжди було цікаво проводити практичні дослідження, займатися не тільки теорією. Це і привело мене в психолінгвістику.

Нейролінгвістика-це наука, що вивчає зв’язок мови і мозку і досліджує мову методами нейронаук. Основоположником нейролінгвістики в росії вважається радянський психолог і лікар-невропатолог олександр романович лурія, а в європейській традиції це лікарі поль брока і карл верніка (їх іменами назвали дві зони мозку, пов’язані з промовою). Зараз нейролінгвісти проводять дослідження мови у дітей, молодих і літніх людей, розробляють методи запобігання, діагностики та терапії мовних порушень, беруть участь в нейрохірургічних операціях з пробудженням, щоб допомогти зберегти ділянки мозку, відповідальні за мову.

Про дослідження

Моє актуальне дослідження присвячене тому, як діти сприймають, обробляють і засвоюють мову в ранньому віці — в шість-сім місяців. Здавалося б, що дитина в такому віці може розуміти? але насправді саме протягом першого року життя діти активно засвоюють мову, і те, як вони це роблять, — дуже цікавий і складний процес.

Про мову

Цей цікавий і неповторний процес — освоєння рідної мови — досі недостатньо досліджений. Як так відбувається, що мозок дитини розуміє закономірності мови без його вивчення? мене заворожує сам цей факт. Це неповторно, адже будучи дорослими ми докладаємо великих зусиль, щоб вивчити якусь мову.

А немовлята до року сприймають більше контрастів між звуками, ніж старші діти і дорослі. Наприклад, нам не завжди просто почути різницю між довгими і короткими голосними в англійській (наприклад, ship / sheep), тоді як немовлята без праці сприймають цю різницю. До кінця першого року життя ця здатність втрачається.

Про дітей і їх мови

Механізми навички освоєння мови дітьми все ще далекі від нашого повного розуміння. Зараз ми намагаємося зрозуміти, як діти виокремлюють слова з мови дорослих і які ознаки мови для цього використовують. Попередні дослідження на матеріалі англійської та німецької мов показали, що інформативність «підказок» для дитини залежить від віку малюка і властивостей його рідної мови. Наше дослідження-перше подібне російською: виходить, до нас ще ніхто не виявив принципи раннього засвоєння нашого великого і могутнього мови.

Про російською мовою

До особливостей російської мови можна віднести його розвинену морфологічну систему (тобто кожне іменник в нашій мові має рід, число і відмінок, а кожен дієслово — вид і час) і досить вільний порядок слів. А зараз ми вивчаємо патерни наголосу. Тут складність в тому, що у нас в російській мові рухливий наголос, немає стабільного — воно падає на різні склади. Але, наприклад, в двоскладових словах з голосною на кінці наголос частіше падає на перший склад: «мама», «тато». А в двоскладових словах з приголосною – на останній:» диван«,»багаття”.

Наше завдання — зрозуміти, в який період діти починають спиратися на такі патерни, виокремлюють чи слова завдяки їм і наскільки системно це відбувається. Далі ми зможемо вийти на практичне застосування: дослідити, що в нормі відбувається у немовлят в плані розуміння мови, а що у дітей, які знаходяться в групі ризику (є родичі з мовними порушеннями), і зрозуміти, як скорегувати можливі відхилення від норми.

Про порушення

Якщо порушення є, їх важливо виявити в ранньому віці — до року. Тоді їх буде набагато простіше скорегувати і у дітей раніше і краще буде формуватися мова. Але сьогодні у малюків до трьох років в нашій країні зазвичай не діагностуються порушення мови. Особливо складно, якщо маленька дитина довго майже нічого не говорить: батьки часто просто не розуміють, чи є проблема і що з нею робити.

Про висновки

Вчені вже виявили приблизну норму розвитку: в 5-7 місяців немовля «вловлює» патерни мови і приблизно в цьому ж віці починає лепетати, тобто говорити без слів, але відтворюючи інтонації своєї рідної мови. Якщо дитина цього не робить до 11-12 місяців, це може бути ознакою мовних порушень або порушень розвитку. Тобто можливо діагностувати порушення мови ще до року. А дислексію, порушення здатності до оволодіння навичками читання і письма сьогодні зазвичай ставлять тільки у вісім-дев’ять років. Хоча в її основі теж ранні порушення сприйняття звуків, і, виходить, деякі форми дислексії можна запобігти, якщо помітити відхилення в дитячому віці.

Про допомогу

Розробляючи власні дослідження, ми вивчаємо зарубіжний досвід. Наприклад, в італії пробують ритмічні терапії: стукають разом з дитиною по барабану, відбиваючи ритм, танцюють, потрапляючи в нього. Це дуже корисно, так само як і читати вірші, співати, і я сміливо можу порадити подібні практики всім батькам: ці активності допомагають мозку дитини «зловити», запам’ятати ритм мови, що в подальшому сприяє правильному розвитку його мови.

Про навчання

Німецькі дослідники показали, що мозок тримісячних немовлят може засвоювати граматичні закономірності мови при пасивному слуханні, а мозок дорослих вже не здатний до цього — дорослим потрібно експліцитне пояснення правил. Вчені припускають, що це пов’язано з різними механізмами навчання мозку дітей і дорослих: мозок дітей може навчатися «від сенсорного інпута» (тобто просто сприймаючи мову людей), а мозок дорослих здатний навчатися тільки при контрольованому сприйнятті інформації. Перехід від одного способу навчання до іншого відбувається у дітей в три-чотири роки і, ймовірно, пов’язаний зі змінами мозку і мовним досвідом.

Про таємниці мови

Я сподіваюся, що наше дослідження трохи більше розкриє таємницю цього загадкового процесу — засвоєння рідної мови дітьми. І звичайно, наша головна мета-зробити так, щоб у всіх дітей легко виявлялися порушення мови в ранньому віці, і виробити необхідну для них терапію, яка буде клінічно доведена. Вона допоможе таким дітям уникнути серйозних проблем з комунікацією і навчанням в подальшому.